Kilka zdań o popularnej na całym Świecie, lecz w Polsce bardzo trudnej do zdobycia, kultowej amerykańskiej marce odzieżowej Abercrombie&Fitch.
Historia marki jest bardzo barwna i pokazuje przemiany z jakimi popularna dziś na całym świecie marka A&F musiała się zmierzyć na przestrzeni blisko 120lat.
Pierwszy sklep firmy pod nazwą David T. Abercrombie Co. powstał już w 1892r. działając jako sklep outdorowy: myśliwski i wędkarski. Założycielem marki jest David T. Abercrombie.
Kilka lat później w 1900r. znany prawnik Ezra Fitch kupił znaczną część ówczesnej firmy Abercrombie. W roku 1904 firma uzyskała nazwę używaną do dziś: Abercrombie&Fitch. Już w 1907r. odszedł David T. Abercrombie, a firmą zarządzał Fitch do 1928r. Następnie firma trafiła w ręce wspólników którzy dalej rozwijali ten projekt.
W szczytowym okresie do klientów firmy Abercrombie należeli m.in. Ernest Hemingway, John F. Keneddy czy Teddy Roosevelt a A&F był największym sklepem sportowym w 1939 roku na świecie.
Po kilku dekadach wzrostu nadszedł kryzys, w którym ucierpiała także ta firma, by niespodziewanie ostatecznie w 1977 roku ogłosić upadłość. Firmę kupił fundusz Ohman’s Sporting Goods, który otworzył pierwszy sklep w mieście Beverly Hills w stanie Kalifornia.
Marka pod skrzydłami funduszu notowała wzrosty, jednak radziła sobie przeciętnie. Dekadę później została przejęta przez fundusz The Limited.
Marka za sprawą Michaela Jeffriesa została przekształcona w wyzywający, bardzo seksowny sklep dla amerykańskich nastolatków. Co okazało się strzałem w dziesiątkę i wywindowało koncern na szczyt.
Ówczesny dyrektor marketingu The Limited - Michael Jeffries za pomocą pikantnych, często wyraźnie seksualnych ocierających się o skandaliczne kampanie wizerunkowe wprowadził firmę na wyższy poziom. W swoich odważnych działaniach marketingowych pamiętał jednak o tradycji firmy, gdzie znany do dziś haftowany łoś był stale prezentowany.
W 1996r. firma weszła na amerykańską giełdę, w 1998r. utworzyła kolekcje Abercrombie Kids (Abercrombie dla dzieci) a w 2000r. kultową już, markę Hollister Co. (Hollister California) która na całym świecie osiągnęła bardzo duży sukces utrzymujący się do dziś.
Jednak należy wspomnieć że ruchy tego giganta odzieżowego to nie tylko sukcesy, ale także kilka porażek.
Należy do nich zaliczyć powstałą w 2004r. markę Ruehl No.925 która powstała by konkurować z lepiej radzącymi sobie markami mody premium tj POLO Ralph Lauren, J.Crew czy American Outlet Outfitters. Ruehl oferował odzież, towary luksusowe i wyroby skórzane. Jako ciekawostkę należy dodać że w tamtym czasie tylko ta marka oferowała odzież w kolorze czarnym. Ruehl nie sprostał wysokim oczekiwaniom koncernu i w czerwcu 2009 roku firma została zamknięta.
Jeszcze 2008 roku koncern stworzył markę skierowaną do nastolatek o nazwie Gilly Hicks. Specjalizowała się w damskiej odzieży intymnej, bieliźnie i odzieży codziennej. Głównym konkurentem firmy miała być Victoria Secret, DKNY i Aerie. Nowa marka po kilku latach niezbyt obiecujących wzrostów została wygaszona w 2013 roku by w 2017 zostać włączona jako seria marki Hollister. Do dziś ubrania Gilly Hicks sprzedawane są w Salonach Hollistera.
Sklepy marki Abercrombie&Fitch i Hollister rozwijały się w szalonym tempie, stając się prawdziwym hitem w amerykańskich centrach handlowych. Salony AF stały się głównym celem masowych wizyt klientów w całym USA.
W roku 2010 firma posiadała ponad 1000 sklepów własnych oraz Hollistera. Chodzenie w ubraniach Abercombie było bardzo kultowe i pożądane. W Stanach powstał m.in. singiel ‘Summer Girls’ w którym padają słowa o dziewczynie ubranej w Abercrombie. W Polsce firmę kojarzą bardzo dobrze szczególnie ludzie którzy mają rodziny, znajomych bądź byli w USA.
Sklep był znany z klasycznych jeansów, koszul, t-shirtów czy bluz oraz longsleevów zdobionych na piersi charakterystycznym logo z podobizną łosia i dużym, centralnie umieszczonym napisem ABERCROMBIE&FITCH.
Nie obyło się bez licznych kontrowersji, głównie ze względu na podteksty seksualne w działaniach marketingowych, ale także przez zatrudnianie w Salonach określonego typu pracowników. Przystojnych, dobrze zbudowanych facetów i zgrabnych, seksownych młodych dziewczyn.
Ówczesny katalog A&F był jednym z najczęściej komentowanych i omawianych katalogów marek odzieżowych. Wywołał głównie w USA falę krytyki, ale byli również tacy którzy docenili że ta marka przekracza kolejne granice.
Z ciekawostek dopiero w 2013r. firma wprowadziła większe rozmiary damskiej odzieży.
Po latach stagnacji, spadku sprzedaży spowodowanym bojkotem firmy przez wiele środowisk, zdecydowano odejść od młodzieżowego, buńczucznego charakteru marki i zdecydowano się zmienić grupę docelową, z nastolatków na osoby dorosłe, wykształcone, lepiej usytuowane.
Ten ruch i liczne, grzeczne jak na A&F kampanie reklamowe spowodował że firma wróciła na właściwe tory. Sprzedaż wróciła do dawnych poziomów i Abercrombie&Fitch oprócz najwyższej jakości tkanin, ciekawego, klasycznego uniwersalnego wzornictwa, kojarzy się większość z nas pozytywnie. Trudno w naszym kraju znaleźć dorosłą osobę, interesującą się modą która tego amerykańskiego koncernu nie zna. A liczni klienci w naszej sieci odwiedzają nas głównie ze względu na oferowanie tej właśnie marki.
Ubrania Abercrombie oraz Hollistera znajdziesz w naszym sklepie internetowym oraz w stolicy Podkarpacia Rzeszowie w dwóch Salonach: LUXED Marki Premium (Galeria Rzeszów) oraz LUXED Premium Outlet (Graffica Rzeszów).